Opracowane urządzenie pozwala na precyzyjne określanie w czasie rzeczywistym odległości oraz kąta burty statku względem nabrzeża. Jest to istotne podczas ostatniej fazy cumowania statków do nabrzeża. Duża masa zbiornikowców czy promów powoduje, że w razie błędnie przeprowadzonego manewru może dojść do uszkodzenia statku czy nabrzeża. Ponadto, transport ciekłego gazu ziemnego (LNG) wiąże się ze zwiększonym ryzykiem pożaru bądź eksplozji.
Urządzenie opiera się przede wszystkim na dwóch laserach umieszczonych na nabrzeżu, które dokonują pomiaru. Wyniki pomiarów są odpowiednio przekształcane przez niewielki komputer, a następnie przetransmitowane do urządzeń odbiorczych. Odpowiednie oprogramowanie pozwoli na wizualizację i prezentację aktualnych danych na ekranie komputera, tabletu, smartfona czy też dużej tablicy umieszczonej na nabrzeżu.
Aspekt innowacyjny wynalazku:
- Na tle rozwiązań konkurencyjnych, PNDS jest zdecydowanie najbardziej precyzyjnym urządzeniem, gdzie błąd pomiaru jest stale taki sam. Alternatywne rozwiązania nie gwarantują dobrej stabilności działania.
Pełna nazwa wynalazku: System pilotowo-dokujący PNDS dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich
Dla: armatorów, portów, firm branżowych
Zakres branżowy: transport.
Typ oczekiwanej współpracy: najem praw (np. licencja)
Forma własności intelektualnej: know-how
Technology Readiness Level: IX (możliwy dalszy rozwój)
Media o wynalazku i wdrożeniach:
- http://morzaioceany.pl/inne/archiwum/2896-morze-innowacji-system-pilotowo-dokuj%C4%85cy-pnds.html
- https://innopm.pl/?p=1420
- http://www.poig.opi.org.pl/Budowa-systemu-pilotowo-dokujacego-PNDS-dla-zbiornikowcow-LNG-oraz-promow-morskich.html